7 april 1922: Met de trein of tram

Maaspoort met tramlijn 1921 - GAW Beeldbank 812

In het Kanton Weert van 7 april 1922 staat de dienstregeling voor de spoorlijn Eindhoven – Weert v.v. en de lijn Hamont – Weert – Roermond – Dahlheim (De IJzeren Rijn) v.v..

Acht keer per dag kunnen reizigers naar Eindhoven. De eerste trein vertrekt vanaf Weert om 7.43 uur en komt 53 minuten later in Eindhoven aan. De trein stopt in Maarheeze, Sterksel, Heeze-Leende, Geldrop, Tongelre.

De laatste trein uit Eindhoven gaat om 21.33 uur en komt om 22.30 uur in Weert aan. Dagelijks rijden er ook twee ‘sneltreinen’. Die gaan van Weert zonder stoppen naar Eindhoven en de reis duurt dan 29 minuten.

Op zon- en feestdagen rijden er op de lijn Eindhoven –  Weert minder treinen.
Neemt een reiziger de trein naar Dalheim (D), dan duurt de reis bijna drie uur. In het ongunstigste geval zelfs meer dan vijf uur. Een lange overstaptijd van meer dan een uur in Roermond is daar de oorzaak van.

De tramreis Weert – Maaseik (B) duurt een uur. De reizigers kunnen vier keer per dag gebruikmaken van deze verbinding. De tram stopt op de volgende plaatsen: Maaspoort, Moesel, Commerce, Tungelroy, Tuurke, Stramproydorp, Stramproykerk, Stramproygrens, Molenbeersel, Kinrooi, Ophoven, Ven en uiteindelijk in Maaseik.

De eerste tram vertrekt uit Weert om 7.15 uur, de laatste uit Maaseik om 17.45 uur.
Opgemerkt wordt dat er verschil is tussen de Nederlandse tijd en Belgische tijd.
Pas in de Tweede Wereldoorlog worden de klokken in het bezet gebied van West-Europa gelijkgezet.