Het kenteken van de motor in foto moeilijk te lezen. Ik gok dat het P-8865 is. Dit kenteken is medio 1924 uitgegeven, maar heb ik niet kunnen determineren. De motor is een lichte Batavus van 1937/1938 met 120cc JLO motor.
In 1935 werden motorfietsen onder de zestig kilo vrijgesteld van personele belasting. Er hoefde dan nog slechts 10 gulden wegenbelasting betaald te worden. Dat maakte de lichte motorfiets zo populair, dat er in 1938 25.000 van rondreden (40 % van het totale motorenpark!). Daarmee beoogde de overheid twee doelstellingen: het mobiel maken van de Nederlandse bevolking, nadat de werkloosheid enorm was gestegen door de Beurskrach van 1929, én het stimuleren van de Nederlandse economie, doordat merken als Sparta, Simplex, Eysink, Gazelle, Cyrus en Batavus konden profiteren van de regeling. De meest populaire “onder de zestiger” was echter de Duitse DKW RT 98.
Tekst: Joost Heesakkers