De motor is een FN 350 cc zijklepper, model M70 uit 1930. Dit populaire model werd bekend onder de naam “Sahara”. Om de betrouwbaarheid van de nieuwe machine te bewijzen werd gedurende de maanden april, mei en juni 1927 een barre rit door de Afrikaanse woestijn gemaakt door een tweetal Franse officieren en een Belgische mecanicien. Vertrokken vanuit Oran in Algerije bereikte men zonder noemenswaardige problemen na een tocht van 6300 km dwars door de Sahara Dakar, de hoofdstad van Senegal. In 1927 had de motor nog een platte tank; in 1928/29 verscheen een hoekige zadeltank; in 1930 kwam de tank uit zoals op de foto. Dit model tank was er in 1931 ook nog, maar in dat jaar had die een lichte kleur: grijs of lichtblauw.
Omdat het nummer op de kentekenplaat niet te lezen is kan ik geen nadere info geven over de houder van het kenteken. Het lijkt een nummer te zijn wat enkel cijfers bevat, dus het zou ook een Belgisch kenteken kunnen zijn.
Tekst: Joost Heesakkers