Molens en kastelen trekken toeristen

WEERT – Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) probeert nu ook de Nederlandse kastelen op de kaart te krijgen bij de toeristen. Onze molens, de kust en het centrum van Amsterdam: jaarlijks komen er miljoenen buitenlandse toeristen voor naar Nederland.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) probeert nu ook de Nederlandse kastelen op de kaart te krijgen bij de toeristen. Inmiddels is er een campagne gestart waarbij een kleine dertig kastelen worden uitgelicht. De campagne richt zich vooral op Duitsers en Vlamingen.

Druk
Jaarlijks komen er meer dan 15 miljoen buitenlandse toeristen naar Nederland. Dat leidt vooral in de hoofdstad tot geklaag van inwoners, die zien dat het steeds drukker wordt. Toch denkt NBTC dat er nog meer toeristen bij kunnen komen. “Wij denken dat er nog veel ruimte is, zeker als je het spreidt over heel Nederland”, zegt Arno Ruis van NBTC. “Kastelen liggen vaak in het buitengebied en daar is nog heel veel plaats.”

Kasteel Nijenborgh Weert
In Weert doet zich de unieke kans voor om het kasteel aan te kopen. Woensdagavond beslist de gemeenteraad van Weert over de aankoop van de voorburcht van het voormalige kasteel in het centrum van Weert en toe te voegen aan het stadspark van Weert. Het huidige herenhuis blijft vooralsnog eigendom van de familie Scheijmans. Eerst wordt de houthandel verplaatst. In fase 2 gaat men met de familie Scheijmans in overleg voor een toekomstige bestemming voor het herenhuis.

Peter Korten, voorzitter van geschiedkundig genootschap de Aldenborgh:
“Ik ben blij dat de voorburcht van het voormalige Kasteel de Nijenborgh aan de Biest, waar de graaf woonde, openbare ruimte wordt. Dat is goed voor de inwoners van Weert, maar zeker ook voor het toerisme. Momenteel is er grote internationale interesse in de Graaf van Horne. De Aldenborgh is samen met Cultuurwerking Sotteghem en een aantal universiteiten een wetenschappelijk project begonnen.

Niek Gruijthuijsen, Biest buurtbewoner:
“Wij hebben altijd in goede verstandshouding geleefd met familie Scheijmans. Desalniettemin zijn wij opgelucht, buiten het feit dat op deze locatie nooit een bedrijf zich had mogen vestigingen, dat de vrachtwagens niet meer in de straat parkeren of trachten achteruit in te steken door de historische poort.”

Bart Maes, eigenaar tegenovergelegen communicatiebureau Artis:
“Dagelijks zie je toeristen stoppen voor de kasteelspoort en het ANWB bord lezen, ook zien we dat daar met regelmaat huwelijksreportages gemaakt worden. Als het een stadspark wordt dan wordt het alleen maar nog mooier in Weert. Overigens een houthandel met een asbest dak dat wil niemand toch midden in de stad?”

Het NBTC verwacht dat de kastelen op termijn tienduizenden extra buitenlandse toeristen per jaar gaan trekken. Dat moet er ook toe leiden dat toeristen meer geld gaan uitgeven in de omgeving van de kastelen. Wellicht dat we in de toekomst het kasteel kunnen herbouwen. Een quick scan levert op dat dit ca. 26 miljoen euro kost. De Poort van Limburg kostte 21 miljoen euro…