De nieuwe stadsburg over de Zuid-Willemvaart bij het Bassin wordt op 28 november 1968 feestelijk in gebruik genomen.
Het is inmiddels de vierde brug over dit kanaal op die plek. Wanneer de eerste houten brug in gebruik is genomen is niet bekend, maar dat zal omstreeks de opening van het kanaal medio 1826 zijn geweest.
In 1850 wordt deze brug vervangen door een metalen ophaalbrug. De tijd staat niet stil, want in 1913 is die ophaalbrug verruild voor een draaibrug. Om deze draaibrug te kunnen bedienen, is een enorme sleutel nodig.
Zeker als Weert groeit en het autoverkeer enorm toeneemt, vormt in de tweede helft van de twintigste eeuw de draaibrug een verkeersobstakel.
Met het overhandigen van de draaisleutel door de brugwachter Tinnemans aan het stadbestuur, wordt de nieuwe en dit maal een hefbrug in gebruik genomen.
Tot aan de realisering van de E9 (nu A2), de randweg en het slingertracé, heeft al het verkeer vanuit het noorden naar Zuid- Nederland en omgekeerd deze hefbrug midden in de stad moeten gebruiken.